Centrale thema in de training 'Resultaatgericht communiceren' is: ‘Hoe krijg ik duidelijkheid?’. Hoe zet ik gesprekstechnieken zodanig in dat alles zo duidelijk mogelijk wordt? Deze training is ook geschikt als teamtraining: hoe krijg ik een welwillend, enthousiast, open en eerlijk team?
Een uitgebreide training in communicatieve vaardigen en technieken die op uiteenlopende wijze ingevuld kan worden.
Mogelijke programmapunten training 'Resultaatgericht communiceren':
- Écht luisteren: Luisteren Samenvatten Doorvragen
- De kunst van het vragen stellen
- Complimentenwaaier
- Feiten en interpretatie
- Kwetsbaar opstellen
- Weerstanden en klachten: hoe ermee om te gaan?
- Motiveren en beïnvloeden: resultaatgerichte communicatie
- Ik-boodschappen
- Professioneel geven en ontvangen van feedback
- Vraagsoorten ter verhoging van de efficiëntie en effectiviteit
- Gesprekstechnieken ter verhoging van de efficiëntie en de effectiviteit
- Kennispeilende vragen, situatie verkennende vragen en behoefte peilende vragen
- Toepassen van het "zeg wat je gaat doen" principe
- Gedurende de gehele dag oefenen de deelnemers met zelf ingebrachte praktijksituaties (in de vorm van rollenspelen of discussie).
Doelstellingen training 'Resultaatgericht communiceren':
Aan het einde van de training:
- Zijn de deelnemers gegroeid in hun openheid.
- Heeft u inzicht gekregen in de diversiteit van communicatietechnieken.
- Heeft u geleerd om beter en meer vragen te stellen en zich niet te snel te laten afschepen.
- Kent u meerdere manieren om duidelijkheid in een gesprek te kunnen brengen.
- Heeft u geoefend met de verschillende gespreksvaardigheden.
- Bent u zich bewust van de eisen die aan hen gesteld worden op communicatief gebied.
- Bent u volledig ingelicht omtrent de basiskennis die noodzakelijk is om een goed inzicht te krijgen in communicatieprocessen.
- Bent u in staat om vanuit actief luisteren het gesprek op gang te brengen, op actuele vraagstukken in te spelen, de situatie en behoefte te analyseren en dat te verbinden naar de gesprekspartner.
- Creëren van een belevingsverandering: vermindering van weerstand in sociale situaties en het vergroten van het zelfvertrouwen.
- Komt u krachtiger over in contact met interne klanten.
- Leiden de aangereikte middelen naar een verfijning in communicatie met anderen.
De definitieve duur en inhoud van de training 'Resultaatgericht communiceren' wordt in overleg met u bepaald